..een eigenaar/directeur van een schoonmaakbedrijf die vond dat het roer om moest.
Zijn naam: Remmelt Schuuring.
Meer menselijkheid, (gelijk)waardigheid en met een betere verdeling.
En dat in een markt die bekend stond en staat als een markt waar werkdruk en slechte afspraken worden afgewenteld op medewerkers.
Geen behoefte aan voortdurend groeiend marktaandeel en managers daarop afrekenen en de beoordeling van aandelen. Het terugdringen van overhead en het teveel aan spelregels. Het samenwerken en de transparantie hebben o.a. als gevolg een laag ziekteverzuim en een groter verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar. En dat komt de klant ten goede.
Medewerkers samen verantwoordelijkheid laten dragen in en voor hun eigen bedrijf, maar ook voor gedane acties en zaken die nog moeten gebeuren. Maar ook mee besluiten over de resultaten en de verdeling. Een model dat succesvol was bedacht door MONDRAGON in het Baskenland.
In 2012 was het zover.. de eerste SCHOONGEWOON medewerkers-coöperatie zag het daglicht.
En langzaam groeide het idee door om meerdere schoonmaakcoöperaties in Nederland op te richten die allemaal werken volgens hetzelfde principe. Om de coöperaties te ondersteunen ontstond in 2016 "Schoongewoon Nederland" voor ondersteuning bij alle zaken die centraal geregeld kunnen worden waardoor de organisaties slank en goedkoop blijven. Op deze manier kan er focus worden gehouden op de klant, dienstverlening en de medewerkers.
Alhoewel Remmelt helaas veel te vroeg is overleden (2018) blijven wij zijn werk voortzetten.